Monday, October 25, 2010

aduhai Cuti 'Idul Adha..kenapa 1 hari? episod 1

aduhai cuti 'IDUL ADHA...knapa la sehari je..inikah tahap kesedaran kita terhadap satu daripada dua perayaan besar Islam ini?..cukupkah sehari + cuti berganti sehari pekerja kerajaan(kena moho dulu) untuk kita merayakan hari Raya Qurban ini..inikah cara kita menghayati peristiwa Qurban..perjalan balik kampung sahaja 480km sehala..logikkah?. ini amat mengecewakan bagi mereka yang ingin balik kampung dan mengambil bahagian dalam ibadat Qurban ini...apa yg mengecewakan ialah kengkangan ini diwujudkan oleh siapa?..mungkin kerana kelemahan perancangan..kealpaan..tiada kesedaran..kurang berilmu dsbnya..apapun...kelemahan siapakah ini???

Qurban merupakan satu tuntutan sunat yg wajib kepada org islam yg berkemampuan. Peristiwa Nabi Ibrahim A.S dan anakandanya Nabi Ismail A.S perlu di ambil teladan dan dihayati oleh seluruh umat islam.

Al-Qur'an menegaskan hakikat Qurban, melalui kisah Nabi Ibrahim dan putranya Nabi Isma'il tercinta dalam  Kisahnya ; Nabi Ibrahim berkata kapada Nabi Ismail : "Wahai anakku, sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahwa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu?" Nabi Ismail menjawab seketika dengan tenang dan penuh keyakinan : "Wahai ayahku, laksanakanlah apa yang diperintahkan (oleh Allah) kepadamu, kau akan mendapatkanku - insya Allah - termasuk orang-orang yang sabar".Al-Shafat, ayat : 102-109.

Adalah amat mengcewakan bg mereka bergelar Islam .... tidakkah terdetik rasa bersalah mereka yg membuat perancangan@diberi kuasa merancang jadual persekolahan ini....dengan masa,akal dan fikiran yg telah diberikan tp kenapa begini jadinya..ramaikah pak turuk @pak angguk@tukang kipas dalam mesyuarat yg diadakan..tidakkah ia akan menyusahkan ramai pihak....hanya tinggal 2 hari sebelum cuti skola ...kenapa tidak disambung terus ngan cuti sekolah atau setidak2nya memberi cuti yang lebih walaupun berganti(tidak perlu dipohon-keluarkan satu kenyataan/surat siaran memberikan cuti). Pada siapakah kita takut???..adakah kerana politic thinking anda berbuat demikian?mungkin kononnya2 menjaga hati banyak pihak..tidak terfikirkah kesan kepada golongan majoriti yg bergelar Islam..kalau disebabkan politikpun..tidak terfikirkah atau memang tak nak fikir golongan mana majoriti Islam ini..bangsa apakah mereka??..terasa hatikah mereka? inilah kelemahan manusia yg diberi kuasa..ingatlah setiap yg kita buat akan ditimbang dineraca Allah dengan seadil-adilnya....Allah Maha Besar-sejujur kata:)...bersambung

No comments: