Monday, October 11, 2010

Rakyat 'buat-buat buta sejarah' dianggap tidak kenang budi?-Utusan Malaysia

Salam....sedikit pandangan berkaitan tajuk di atas....betulkah kita buta sejarah atau buat2 buta atau persoalan lebih menarik...adakah sejarah kita dibutakan...boleh jadi dibutakan oleh diri sendiri atau org lain.. Walau apapun persoalan ini.."tepuk dada tanya selera"...adalah baik kalau kita tahu apa yg kita tak tahu..dan adalah malang kalau kita tak tahu apa yg kita tak tahu.

Apapun persoalan ini...al-Fatihah untuk mereka yg meninggal dunia kerana berjuang untuk negara...dan jaminan syurga utk mereka yg ikhlas berjihad ke jalan Allah. Manakala kita yg hidup harus terus berjuang dialam fana ini. Pada hemat saya setelah 53 tahun merdeka kita sepatutnya telah menjadi satu...tetapi malang kerana kenyataan adalah sebaliknya...proses asimilasi tidak berlaku dengan sepatutnya. Sesetengah kita terlalu banyak memberi dan sesetengah pihak pula terlalu banyak menerima...tiada check n balance dlm hal ini...apa yg jelas ianya byk melibatkan motif politik...

ADIL ...memang susah untuk berlaku adil kerana adil boleh dilihat dr pelbagai perspektif...kadang2 ia tak boleh dinilai dr kuantiti shj..tetapi bagaimana pula dgn kualiti?contoh sebiji seorang roti canai pasti tidak adil utk dua orang yang berlainan berat badan atau berat badan sama tetapi tahap metabolisme badan pula berbeza...sepatutnya kita jdkn Rasulullah s.a.w sebagai idola dlm menyelesaikn masalah...kerana sejarah membuktikn cara nabi memasuki dan mentadbir Madinah yg didiami pelbagai bangsa...ternyata pelbagai bangsa bersatu dibwah pentadbiran baginda..lihat bagaimana baginda menawan Mekah(diduduki org2 Qurasy-musuh Islam) tanpa pertumpahan darah...pasti ianya sesuatu yg hebat.

nak jd pemimpin atau telah bergelar pemimpin? samakah kita atau sedikit sama atau langsung tidak sama dengan sifat sahabat nabi semasa mendapat jawatan pembesar iaitu Khalifah Abu Bakar as-siddiq..apa katanya semasa dilantik sebagai pemimpin "

Amma ba’du, saudaraku sekalian sesungguhnya aku telah terpilih sebagai pimpinan atas kalian dan bukanlah aku yang terbaik diantara kalin, maka jika aku berbuat kebaikan bantulah akau. Dan jika aku bertindak keliru maka luruskanlah aku. Kejujuran adalah amanah, sementara dusta adalah suatu pengkhiatan. Orang yang lemah di antara kalian sesungguhnya kuat di sisiku hingga aku dapat mengembalikan haknya kepadanya Insya Allah. Sebaliknya siapa yang kuat di antara kalian maka dialah yang lemah di sisiku hingga aku akan mengambil darinya hak milik orang lain yang diambilnya. Tidaklah suatu kaum meninggalkan jihad di jalan Allah kecuali Allah akan timpakan kepada mereka suatu kehinaan, dan tidaklah suatu kekejian terbesar di tengah suatu kaum kecuali adzab Allah akan ditimpakan kepada seluruh kaum tersebut. Patuhilah aku selama aku mematuhi Allah dan RasulNya. Tetapi jika aku tidak mematuhi keduanya maka tiada kewajiban taat atas kalian terhadapku. Sekarang berdirilah kalian untuk melaksanakan shalat semoga Allah merahmati kalian… [1]

Hayati kata2 di atas dengan mata hati....Oleh kerana itu, bagi hemat saya sifat seorang pemimpin haruslah lebih baik dr sifat org yg dipimpinnya...terutama dari segi aqidah..kerana dari sifat ini akan dituruti kebaikan dari segi perlakuan dan tutur katanya. Bijak ekonomi, bijak politik dan bijak sosial haruslah berpandukan ajaran Allah yang telah ditunjukkan oleh nabi...tinggal kita nak atau tak nak...berapa kerap pemimpin yg mengamalkan cara hidup Islam sepenuhnya....bolehkah mengimamkan solat di masjid atau surau atau paling tidak solat jemaah dirumah...kalau ya pun ada berapa ramai? apatah lagi kalau ditanya bab2 lain agama. cuba test tajwid atau bacaan al-Quran pemimpin kita...ada berani? kalau ada berapa kerap yang berani?..kita lihat kecil perkara ni tetapi inilah antara punca kegagalan kita pada hemat saya...gagal pada diri yg memberi kesan pada org lain.

Mengubahsuai rumah adalah senang tetapi mengubah minda dan sikap manusia yg bergelar masyarakat adalah tugas yg terlalu berat...dengan ini haruslah pemimpin itu mengubah sikapnya terlebih dahulu...jadilah contoh dan tauladan kepada rakyat..ketam mengajar anak berjalan lurus pastinya GAGAL...mengubah sesuatu dasar negara perlukan kuasa..jadi mereka yg berkuasa mesti gunakan kuasa sebijak2nya utk agama bangsa dan negara..ayuh semua mereka yg bergelar ketepikan politik dan bekerjalah dengan ikhlas....."KERAJAAN OLEH RAKYAT UNTUK RAKYAT" buktikan!-sejujur kata:)

No comments: